سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

جاذبه هاي گردشگري قبرس

۳ بازديد

"جاذبه هاي گردشگري قبرس، سه

اقليم در يك جغرافيا "

اغلب مقاصد گردشگري، هويت هايي واحد و هماهنگ دارند كه جاذبه هايي مخصوص به خود را دارا مي باشند. مثلا طبيعتي بكر، يا معماري  خاص، يا فرهنگ و تاريخي جذاب.

كشور قبرس ، اما در خود ، سه گروه مختلف جاذبه توريستي را گرد هم آورده است.

اين كشور جزيره اي در شرق درياي مديترانه ، داراي آب و هوايي معتدل و مناسب استفاده از طبيعت و هواي آزاد و سواحل فراوان آن است.

اما در اثر تاريخ و فراز و فرود هاي سياسي خود در گذشته و حال، از ويژگي ديگري نيز بهره برده است. بخش ترك تبار و مسلمان نشين اين جزيره كه ناحيه فارماگوستا را شامل مي شود، سالها قبل تحت حمايت تركيه قرار گرفته و خصوصياتي متفاوت از بخش يوناني تبار و قالب جزيره ، به خود گرفته است. با اين نگاه، مي توان گفت كه قبرس ، داراي سه گروه مختلف جاذبه هاي گردشگري است. هم طبعيتي جذاب و ساحلي ، به همراه آب و هوايي معتدل و مفرح دارد. و هم داراي بخشي با معماري و فرهنگ مسلمان تبار و جذابيت هايي مخصوص به آن نوع از فرهنگ است و در بخش اعظم خود نيز، توريست ها، شاهد جاذبه هاي فرهنگي و تاريخي با سبك وسياق يوناني و اين گونه ي فرهنگ كهن انساني خواهند بود.

پس جاذبه هاي گردشگري اين كشور كوچك  اروپايي را در اين سه گروه اصلي با هم بررسي خواهيم نمود:

 

جاذبه هاي طبيعي

 

جزيره قبرس داراي روزهايي آفتابي و دمايي خوشايند و معتدل است كه تقريبا در بيشتر روز هاي سال ، آفتاب  در آن مي درخشد. اين ويژگي ، اين امكان را به گردشگران مي دهد كه تقريبا در تمام طول سال، به تفريح شنا و بودن در فضاي باز جهت شركت در فستيوال هاي متعدد رايج در قبرس ، بپردازند.

ذكر اين نكته نيز بر لطف و ملاحت سواحل قبرس در نظر گردشگران مي افزايد . قبرس رتبه اول سواحل پاك و شفاف ترين و آبي ترين آبها را در بين سواحل دنيا  ، به دست آورده است.

سواحل و طبيعت قبرس، نقاط معروف و زيبايي دارد كه با بهره مندي از اين آب و هواي مناسب، پذيراي گردشگران در طول سال هستند. اين نقاط جذاب و زيبا را مي توان چنين بر شمرد:

 

درياچه نمك

اين درياچه؛ كه همواره منبعي براي استخراج نمك بوده  ، همچنين ، مقصد و مبدائي براي  دسته ها ي پرشمار فلامينگوهاست. ديدن كوچ و پرواز هاي دسته جمعي فلامينگو ها بر فراز اين درياچه كه با درختان نخل احاطه شده، منظره اي زيبا و به ياد ماندني خواهد بود. اين درياچه  در غرب فرودگاه لارناكا در قسمت اروپايي قبرس واقع شده است.

 

شهر ساحلي ليماسول

مي توان گفت بزرگترين و معروف ترين و پر بازديد ترين ساحل قبرس ، در اين شهر قرار دارد.اين ساحل 11 كيلومتري  با امكانات و تسهيلات مناسب حمل و نقل و تفريح و خريد و انواع رستورانها، و زندگي شبانه پر رونق،براي راحتي و لذت گردشگران به خوبي تجهيز شده است. اين شهر نيز در قسمت اروپايي كشور قبرس واقع شده است.

شهر ساحلي آپايانا

 

اين شهركه در قسمت قبرس اروپايي واقع شده ، نيز ، با داشتن ساحلي با شنا هاي طلايي و آب بسيار شفاف و آبي خود، شهرتي به سزا در ميان شهر هاي توريستي ساحلي جهان دارد. براي اين سواحل عالي كه در نظر برخي ، بهترين سواحل جزيره هستند، بهترين امكانات ورزشهاي آبي و ديگر امكانات رفاهي تدارك ديده شده است. در اين شهر نيز ، به همان رونق و شايد حتي پر رونق تر از ليماسول، زنديگ شبانه هيجان انگيزي جريان دارد كه در شبهاي معتدل تابستان، به اوج خود مي رسد.

 

دره سرو

 

در منطقه تيريليان ترودوس ، دوست داران طبيعت مي توانند با اندكي سختي و هيجان در يافتن مكاني دلفريب و رمز آلودو سرشار از آرامش ، دره سرو را در پناه كوه هاي پافوس بيايند. اين دره آرام و زيبا ، مملو از سرو هايي با نژاد غير بومي سرو هاي كوهي خانواده سرو هاي لبنان مي باشند. در مواقعي ، گردشگران مي توانند ميان اين سرو هاي زيبا ، كه زسيتگاه قوچ كوهي و نماد ملي قبرس ، كه نوعي گوسفند وحشي است ، اين حيوانات خجالتي را نيز ببينند.

 

غار دريايي

 

يكي ديگر از شگفتي هاي طبيعي قبرس، غار درياي كيپ گركو است كه مردم محلي ، گردشگران را با قايق به تماشاي داخل اين غار زيبا و هيجان انگيز خواهند برد.

 

ساحل نيسي

 

ساحل نيسي در واقع جزيره اي كوچ و زيباست كه براي رسيدن به آن ، حتي نيازي به قايق نداريد.

 

دشت مسا اوريان

اين دشت در انتهاي جنوبي شهر نيكوزيا واقع شده است. دشتي كه دانشمندان زمين شناسي معتقدند، از نظر زمين شناختي ، پايه اي براي شكل گيري جزيره قبرس بوده است. اين دشت در فصول مختلف سال، مناظر گوناگوني را به گردشگر ، ارائه مي كند. در بهار، ، دشتي سر سبز و مملو از گل هاي وحشي و متنوع است. و در تابستان ، ناگهان منظره اي داغ و خشك مي بينيم كه شتران در حال عبور از آن هستند. روستاهاي حاشيه اين دشت ، آكروتيري و لارناكا نيز ، ديدني و قابل توجه هستند.

جاذبه هاي گردشگري قبرس اروپايي

تعدادي از معروف ترين جاذبه هاي توريستي كشور قبرس را در آنچه گذشت ، بررسي كرديم. حال ببينيم از جهت جاذبه هاي فرهنگي و تاريخي ، اين كشور جزيره اي كوچك ، چه چيز هايي براي عرضه به گردشگر مشتاق در چنته خود دارد؟ از شش استان يا ناحيه موجود در قبرس، پنج ناحيه آن در قبرس اروپايي واقع است كه سرشار از تاريخي غني و متنوع است . در دوره هايي ، اين كشور تحت حكومت يونانيان و روميان بوده است. و در دوره هايي تركيه عثماني بر آن استيلا يافته است. هر دوره ، يادگار هاي تاريخي و معماري و فرهنگي خود را در اين كشور بر جاي نهاده است و در هم آميختگي هاي جذابي را نيز در اين فرهنگ ها ، به وجود آورده است. در اين قسمت اجازه دهيد چند نمونه معروف از جاذبه هاي فرهنگي و تاريخي قسمت قبرس اروپايي را اجمالا معرفي كنيم:

 

نيكوزيا

 

اين شهر كه جزو آخرين پايتخت هاي دو پاره جهان است ، پايتخت كشور قبرس و مقر حكومت اين كشور است. كه  بخش شمالي آن از سال 1974 جدا گشته و با نام ناحيه فارماگوستا ، تحت حمايت كشور تركيه قرار گرفته است.

جاذبه ها و بناهاي جذاب تاريخي آن را مي توان چنين بر شمرد. برج و باروهاي ونيزي شهر كه در سال 1570 تسط ونيزي هاساخته شده يكي از اين جاذبه هاست. در دوره رنسانس، 11اژدها در سه دروازه اين شهر ساخته شده كه همچنان موجود است. همچنين در اين شهر محوطه ي تاريخي كوچكي  بصورت دست نخورده براي بازديد گردشگران حفظ شده است . كه مي توان با پاي پياده ، تمام آن را گشت و در دل تمدن مدرن، ناگهان قرنها به عقب برگشت و لذت ناب تاريخ را چشيد. اين شهر همچنين بسيار علاقه دارد تا از بازديدكنددگان توريست خود، با گالري هاي هنري پر شمار و جشنواره هاي فرهنگي مختلف و اواع فستيوالها ، پذيرايي كند. در اين شهر همچنين دخمه هاي باستاني پر پيچ و خم ، كوچه هاي قديمي باريك ، كليساهاي يوناني مانند كليساي جامع سنت جان با نقاشي هاي شگفت انگيز صحنه هاي كتاب مقدس  و مساجد اسلامي  مانند مسجد قديم عمر كه در گذشته كليسا بوده و همچنان بقاياي معماري گوتيك را در خود دارد و همچنين موزه باستان شناسي جذابي را در خود جاي داده است. در اين شهر همچنين تنوع غذايي بالايي بين دو فرهنگ ترك و يوناني ساكنان جزيره يافت مي شود.

 

لارناكا

 

اين شهر علاوه بر سواحل جذابي كه شرحش رفت ، جذابيت هاي ديگري نيز دارد. خيابان مركزي اين شهر با نام فينيگوودس كه به نام خيابان نخل نيز معروف است ، خياباني زيبا و تفريحي در لارناكا محسوب مي گردد. در كنار درياچه نمكي كه پيشتر نام برده شد ، مسجدي زيبا و قديمي نيز واقع است به نام مسجد حلا سلطان يا مسجد تكه كه در ميان نخل هاي زيباي حاشيه درياچه و هزاران فلامينگوي صورتي و زيبا ، مكاني ديدني محسوب مي شود.

 

منطقه باستاني كوريم و قلعه كولوسي

 

در ليماسول با آن سواحل جذاب و طولاني خود، منطقه اي باستاني نيز قرار دارد كه با نام كوريم شناخته مي شود. سايت باستاني كوريم ، در قرن دو ميلادي كشف شده و يكي از قديم ترين آثار باستاني يافت شده در ليماسول حساب مي شود.اين ويرانه هاي كهن كه بر ساحلي شفاف و زيبا مشرف هستند ، يكي از مهيج ترين وزيبا ترين ويرانه هاي تاريخي قبرس هستند.  در ليماسول همچنين ، قلعه تاريخي كولوسي و معبد آپولو مربوط به قرن 13 ميلادي وجود دارد كه دوستداران جاذبه هاي تاريخي را به خود جلب مي كند.

 

قلعه و لنگرگاه پافوس

 

در لنگرگاه پر رونق و جذاب پافوس كه اسكله اي زيبا و قايق هاي رنگارنگ و رستورانهاو كافي شاپ هاي متنوع در خود دارد، قلعه اي تاريخي نيز وجود دارد كه به جاي مانده از تخريب قلعه هاي متعدد قديمي است. و از طريق يك پل كوچك از راه اسكله قابل دسترسي براي گردشگران است.

 

پارك آبي آفروديت

پارك آبي آفروديت نيز ، گرچه مكاني مدرن محسوب مي شود ، اما به خوبي توسط گردشگران استقبال شده و در كنار امكانات تفريحي مدرني كه در آن عرضه شده، براي ايجاد هوست معماري هماهنگ با تاريخ و فرهنگ قبرس ، در آن مجسمه ها و تنديس هاي متعددي بر اساس اسطوره هاي كهن يوناني نهاده شده است.

 

جاذبه هاي قبرس شمالي

 

قبرس شمالي در واقع به ناحيه فارما گوستا گفته مي شود كه شامل بخشي از پايتخت اين كشور ، نيكوزيا نيز مي گردد. ديدني هاي اين ناحيه از همان مرز وروردي داخل نيكوزيا كه گردشگر منطقه اروپايي قبرس را ترك مي كند و پا به منطقه ترك نشين قبرس مي گذارد ، آغاز مي گردد. گردشگر هنگامي كه قصد ورود به فاماگوستا را مي كند ، بايد از دروازه فاماگوستا بگذرد. دروازه اي باستاني كه در واقع تونلي طولاني است كه توسط ونيزي ها ساخته شده . اين تونل ، در قديم شهر نيكوزيا را به بندر فاماگوستا متصل مي كرده است. اين دروازه ، امروزه همچون تونل زمان، شما را به بازديد از قرن 15 ميلادي مي برد. در اين تونل ، گالري هنري ، سالن كنسرت و نمايشگاه و همچنين مركز فرهنگي هنري شهرداري قبرس ، واقع شده كه بر جذابيت سحر انگيز تاريخي آن مي افزايد.

گردشگران كه در سابق ، خيلي به آساني نمي توانستند از اين دروازه بگذرند و به قسمت شمالي قبرس پل بگذارند. اما امروزه نسبتا اسان از اين دروازه مي گذرند . گرچه جلوه مدرن شهر، چندان چنگي به دل نمي زند و ناگهان سطح زندگي ، افت مي كند، اما همچنان مكان هاي ديدني تاريخي براي بازديد ، موجود است .

مسجد سليميه

اين مسجد واقع در اديرنه ، از بهترين هاي تاريخي قبرس حساب مي شود كه درقرن 16، در زمان استيلاي سلطان سليم عثماني بنا شده است. در ساخت اين مسجد از جامع ترين سبك هاي هنر اصيل عثماني و همچنين بهترين مصالح و مواد استفاده شده است.

 

مسافرخانه بيوك خان يا بزرگ خان

 

اين كاروانسرا يا مسافر خانه نيز در قرن شانزدهم بنا شده است. و از دور ، بيشتر شباهت به قلعه اي مخوف و قرون وسطايي دارد. اما امروزه به عنوان مكاني براي اقامتي متفاوت براي گردشگران ، آماده شده است.

 

صومعه بلاپاس

 

اين صومعه نيز در در گيرنه ، در ميان كوه هاي معروف به پنج انگشت به سبك گوتيك آلماني ، بنا شده است. كه حسي سرشار از آرامش و تركيبي رومانتيك از تاريخ و جذابيت ، هديه اين مكان زيبا و جذاب به گردشگران امروزين خود است.

 مسجد لالا ، مصطفي پاشا

 

اين مسجد كه در اصل تغيير كاربري يافته از كليساي ساخته شده درقرون وسطي در فاماگوستاست ، نيز ، جزو قديمي ترين و وزيبا ترين مكان هاي قابل بازديد در قبرس شمالي است. اين مكان با سنگ نوشته ها ،و حكاكي هاي بي نظير و  درگاه هاي معروف و زيبا مثلثي شكل ، بسيار ديدني است.

 

بندر گيرنه

 

در قبرس شمالي ، نبايد از ديدن بندر باستاني كه در سال 1489 توسط ونيزي هاي هنر مند، ساخت آن آغاز شد ، غفلت كرد. اين بندر ، امروزه يك مكان راحت و جذاب براي گردشگران است كه در كنار جاذبه هاي تاريخي ، از باقي تسهيلات مورد نياز گردشگران ، نظير رستوران ها و كافي شاچهاي متعدد در حاشيه اسكله خود، نيز برخوردار است.

 

قلعه هيلاريون

 

اين هم يكي از قلعه هاي بسيار معروف ديگر واقع در قبرس شمالي است. اين قلعه  مرتفع و شگفت انگيز  ، در غرب جاده گيرنه و در دل كوه هاي ، آن بنا شده است.

 

نكات تكميلي

 

اقامت در هتل ها

 

برخي از جاذبه هاي معروف كشور قبرس را تا حدودي شناختيم. بايد دانست كه در كشور قبرس از لحاظ اقامت نيز ، مي توان با قيمتهايي بسيار به صرفه تر از قيمت اقامت توريستي در اروپا ، اقامتگاه ها و هتل هاي مناسبي يافت.

خورد و خوراك

از جهت خورد و خوراك نيز ، تنوع و قيمت هاي مناسبي در اين كشور قابل دسترسي است.

حمل و نقل

در اين كشور ، حمل  و نقل ريلي وجود ندارد. و گرچه سيستم اتوبوس راني گسترده اي فراهم است ، اما به دليل عدم برخورداري از بهداشت مناسب و سلامت ناوگان اتوبوس ها، به گردشگران ، توصيه نمي شود. براي رفت و آمد، گردشگران مي تواننداز تاكسي هاي مجهز به تاكسي متر كه به وفور يافت مي شوند، بهره برد.

خريد

براي خريد در اين كشور نيز ، با مشكل چنداني مواجه نخواهيد شد. در اين كشور مراكز خريد خوبي وجود دارد كه با قميتهايي نسبتا مناسب تر از اروپا، قادر به خريد از آنها خواهيد بود و اين خود مي تواند بخشي از تفريحات و تسهيلات موجود در اين كشور ، تلقي شود.

 

ويزا

براي سفر به قبرس ، براي اتباع ايراني ،بايد ويزاي شنگن دريافت كرد. كه البته ايرانيان براي قبرس شمالي ، نيازي به دريافت ويزا ندارند.

با اين اوصاف ، ديگر مي توان به گردشگران توصيه كرد كه اين كشور زيبا و متنوع و خوش آب و هوا را در اولويت مكان هاي ديدني مورد علاقه خود ، قرار دهند .

اعزام دانشجو به قبرس

قبرس در زمينه پذيرش دانشجو شرايط خاصي را در رشته هاي مختلف دارد (براي مطالعه شرايط تحصيل در قبرس به اين صفحع مراجعه كنيد)و به دليل تاييديه دانشگاه هاي قبرس از كشور هاي اروپايي دانشجويان ايرني نيز رغبت زيادي براي ادامه تحصيل در اين منطقه خوش اب و هوا دارند شما مي توانيد براي مشاوره در زمينه اعزام دانشجو به قبرس با ما تماس حاصل فرماييد.همچنين جهت  مشاوره و نحوه پرداخت هزينه تحصيل در قبرس با تيم ما تماس حاصل فرماييد(جهت مشاهده هزينه تحصيل در قبرس به اين صفحه مراجعه كنيد)

 

 

ما را در گوگل پلاس دنبال كنيد

ما را در فيس بوك دنبال كنيد

تلفن تماس:09148690981

منبع:جاذبه هاي گردشگري قبرس 

آدرس وب سايت:www.cyprusfreestudy.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.