زندگي در قبرس

تحصيل در قبرس

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

زندگي در قبرس

۳ بازديد

 زندگي در قبرس، آري يا نه!

انسانها ، اختيار دارند كه در صورت تمايل ، بتوانند محل زندگي خود را به دلخواه تغيير دهند. اما مسلما ، هيچ كس براي انجام كاري با اين اهميت ، بي گدار به آب نخواهد زد. قبرس نيز ، مدتهاست كه نه فقط براي ايرانيان ، بلكه براي خيلي از مردم ديگر نقاط دنيا نيز به عنوان كشوري مناسب براي زندگي ، يك گزينه محتمل است.

با اين همه، داوطلب زندگي در قبرس ، حتما به دنبال كسب اطلاعات كافي از آنچه در پيش خواهد داشت ، مي باشد. در اين مطلب، تلاش شده تا يك دورنماي كلي از روندي كه  يه داوطلب زندگي در قبرس از لحظه شروع به دريافت اقامت تا مستقر شدن كامل در اين كشور ،پيش روي خود خواهد ديد ، مختصرا بررسي شود.

دريافت اقامت قبرس

چند راه متفاوت براي دريافت اقامت دائم در كشور قبرس وجود دارد .

  • ازدواج .اگر با يك تبعه قبرس ، ازدواج كنيد ، مي توانيد ظرف مدت كوتاهي ، مجوز اقامت دائم در قبرس را در يافت نماييد.
  • خريد ملك. در اين مورد، احتمالا آگهي هاي بسياري ديده ايد كه ما را جهت اخذ اقامت دائم كشور قبرس به خريد ملك تشويق مي كند. خوب اين حقيقت دارد ! شما با خريد ملك 200هزار يورويي ، مي توانيد طي مدت 9 ماه، مجوز اقامت ساليانه شش ماه را در قبرس به دست آوريد. و با خريد ملك 300 هزار يورويي نيز ، ظرف مدت دوماه قادر خواهيد بود مجوز اقامت دائم در طول سال را اخذ كنيد. البته در كنار خريد ملك با ارزش هاي ياد شده ، شرايط ديگري نيز در كار است كه نشان مي دهد كار كمي از آنچه در ابتدا بنظر مي رسد ، سخت تر و گران تر است. مثلا بايد ساليانه مبلغ سي هزار يورو در آمد اثبات شده ساليانه از كشوري غير از قبرس ، داشته باشيد. و سي هزار يورو نيز باضافه پنج هزار يورو به ازاي هر يك از اعضاي خانواده در بانكي مشخص در قبرس بصرت سپرده طولاني مدت به امانت بگذاريد. در كنار اينها، لازم است گواهي عدم سوء پيشينه معتبر كه وزارت امور خارجه آن را تاييد كرده باشد ، اخذ كنيد و ...چند مورد ديگر كه اگر تصميم به اقدام براي اخد اجازه اقامت گرفتيد ، اين مراحل را حتما در سايت خود وزارت خارجه قبرس مطالعه كنيد.

 

حال فرض كنيد تمام اين مراحل با موفقيت پشت سر گذاشته شده و شما به عنوان يك مقيم وارد قبرس شده ايد. مسلما علاقه و حتي احتياج داريد به دو سوال اساسي شما پاسخ در خور داده شود.

1-چقدر بايد براي زندگي در قبرس هزينه كنم؟

2-در مقابل ، از چه خدماتي و با چه كيفيتي برخوردار خواهم شد؟

هزينه ها در قبرس

هزينه مسكن

اگر از طريق خريد ملك در قبرس مقيم شده ايد، احتمالا اين بخش هزينه ها را قبلا از سر گذرانده ايد. مگر اينكه ملك خود را به اجاره داده باشيد و قصد داشته باشيد كه براي خود منزلي تهيه نماييد. چند نمونه بعنوان مثال ذكر مي شود تا محدوده قيمتي كه در مورد مسكن با آن مواجه خواهيد شد ،تا حدودي مشخص گردد.حداقل هزينه  اجاره يك آپارتمان يك خوابه در نيكوزيا ، پايتخت قبرس، يا در شهر ليماسول ، مبلغي بين 400 تا 500 يورو در ماه است. ملك مشابه در لارناكا يا پاوفس با 300 يورو هم قابل دستيابي است. با مبلغي حدود دو برابر ، در پافوس مي توان از بين خانه هاي ويلايي ، دست به انتخاب زد.

در مورد خريد ملك نيز آپارتماني دو خوابه در پافوس به قيمت تقريبي 180 هزار يورو محاسبه مي گردد. علاوه بر اينها ، هزينه شارژ ساختمانها نيز به مبالغ بالا افزوده خواهد شد .كه معمولا مبلغي زير صد يورو در ماه است.

هزينه انرژي

قبوض آب ، برق ، تلفن ، انرژي هاي گرمايشي و...در قبرس قيمتهايي تقريبا اين چنين خواهند داشت. مثلا قيمت سيصد كيلو وات برق مصرفي شما در قبرس شمالي هزينه اي معادل 40 يورو خواهد بود. همچنين هزينه ساير قبوض نيز، در مجموع مبلغي حدود ۴۰تا ۵۰ يورو در ماه براي شما هزينه  در بر خواهد داشت. براي اينترنت ماهانه نيز مبلغي در حدود ۲۰ تا ۳۰ يورو در ماه در نظر بگيريد كه صد البته اين مبلغ بستگي كامل به ميزان مصرف شما دارد.

هزينه حمل و نقل

حمل و نقل در قبرس

در قبرس ، چه بخش شمالي  چه جنوبي آن ، حمل و نقل ريلي وجود ندارد. حمل و نقل اتوبوسي اما به گستردگي موجود است. اما از لحاظ كيفيت و مدرن بودن، تقريبا خوشايند شما نخواهد بود . و شايد ترجيح بدهيد با تاكسي يا خودروي شخصي خود تردد كنيد. بر اين اساس هزينه هاي حمل و نقل ، خود به سه گروه عمده تقسيم خواهد شد.

1-اتوبوس: براي هر قطعه بليط اتوبوس شهري يا بيرون شهري ، معمولا بايد مبلغي بين 2 تا 5 يورو هزينه كنيد.

2-براي تاكسي ، معمولا براي هر سفر بطور متوسط 10 يورو هزينه شما خواهد شد.اگر ماشيني را روزانه براي مصرف شخصي كرايه كنيد، از روزي 10 الي 20 يورو هزينه ها، آغاز خواهد شد.

3-براي خريد اتومبيل شخصي نيز ، مطمئنا با قيمتهايي بسيار كمتر از آنچه در ايران مشاهده كرده ايد ، روبرو خواهيد شد. اما نگهداري از اتوميبيل شخصي علاوه بر مصرف هر ليتر بنزين به قميت حدود ۴/۱ يورو كه بنا بر نوسانات جهاني قيمت نفت تغيير خواهد كرد ، مبلغي حدودا 20 يورو براي خدمات و بيمه اتوميبل ، ماهانه ، هزينه براي شما ايجاد خواهد كرد.

هزينه بهداشت و درمان

بيمارستان در قبرس
بيمارستان در قبرس

دارو ها ، در قبرس ، بسيار گران تر از ايران محاسبه مي شوند. و اغلب، خريد دارو، شامل بيمه نيست. به همين دليل اكثرا به مسافران و دانشجويان، توصيه مي شود كه داروهاي روتين مورد استفاده خود را به همراه داشته باشند. اما در مورد ساير خدمات درماني با پرداخت هزينه اي مناسب، اين خدمات براي شما رايگان خواهند بود.

هزينه خورد و خوراك

بايد هزينه هاي خوراكي را در دو گروه كلي در نظر گرفت. غذاهايي كه در رستوران ها سرو مي شوند و غذاهايي كه با خريد مواد اوليه آنها از بازار ، در منزل تهيه مي گردند. بر اين اساس محدوده قيمت يك پرس غذا در رستورانهاي معمولي و مناسب را مي توان در حدود ۱۰ تا ۱۶ يورو تخمين زد. كه اين مبلغ در رستورانهاي شيك تر و غذاهاي مفصل تر تا پرسي ۵۰ يورو نيز افزايش مي يابد.

اما تهيه غذا در منزل تا اين حد گران نيست. قيمت برخي محصولات ضروري اوليه را در ادامه ذكر خواهيم نمود تا احتمالا خود شما نيز به اين نتيجه برسيد كه در برخي اقلام، قيمتها، تفاوت چنداني با ايران ندارند. البته قيمتها مربوط به قبرس شمالي است كه اندكي از قبرس اروپايي ارزان تر است.

نان ، 0.33-1.56 يورو. شير ، 0.93-1.25 يورو.روغن زيتون ، 7.8 يورو. پنير ، 4.6-6.2 يورو. سينه مرغ ، 9.3 يورو. گوشت قرمز ، 6.2-12.5 يورو. ماهي ، 6.2 يورو. سيب زميني و موز،1.25 يورو. خيار و گوجه فرنگي ، 0.33-1.25 يورو. سيب ، 0.93-1.56 يورو. پرتقال و نارنگي ، 1.25 يورو.

هزينه تفريح و سرگرمي

براي تفريح، در قبرس نيز مانند هر كشور ديگري، مكانهاي متعددي وجود دارد. از جمله باشگاه ها، كلوپ ها، مكانهاي ورزشي -تفريحي ، سينماها و غيره. با نگاهي به چند نمونه از قيمتهاي معمول در اين گونه تفريحات، تا حدودي خواهيد دانست كه با توجه به روحيه خود و نوع تفريحاتي كه مي پسنديد، ماهانه چه مبلغي را براي انجام تفريحات مورد علاقه خود بايد كنار بگذاريد.

پينت بال ، 9.3 يورو براي هز نفر. غواصي ، 18.6 يورو براي هر نفر. سينما ، 4.6 يورو براي هر نفر. سواركاري  ، 37 يورو براي هر نفر. موزه ،ا 4.6 يورو.

تفريحات لوكس تري مانند تفريح در سواحل اختصاصي توسط بر خي هتل هاي ۵ ستاره با مبالغي گرانتر ارائه مي شود.  و طبيعت قبرس با داشتن سواحل عمومي و طبيعي نيز با ورودي حدودا 7.5 يورو  امكانات و تفريحاتي مانند  پارك آبي، لونا پارك، استخر، اسپا، رستوران و تفريحات ساحلي منتوع را نيز ارائه مي كنند.

هزينه تحصيل در قبرس

اعزام دانشجو به قبري
اعزام دانشجو به قبري

در مقالات مربوط به تحصيلات دانشجويي در قبرس( براي مطالعه شرايط تحصيل در قبرس يه اين قسمت مراجعه كنيد) و اعزام دانشجو به قبرس، اطلاعات مفصلي در اين باره خواهيد يافت. و خواهيد دانست كه هزينه هاي تحصيلات دانشگاهي در قبرس، به نسبت كشورهاي اروپايي ديگر، بسيار مقرون به صرفه تر است(براي مطالعه هزينه تحصيل در قبرس به اين قسمت مراجعه كنيد). اما در مقاطع پيش از دانشگاه نيز، در قبرس، براي فرزندان شما، دو نوع مدرسه دولتي و خصوصي وجود دارد. كه مدارس دولتي رايگان بوده و مدارس خصوصي و بين المللي با مبالغي بالا ، دانش آموزان را پذيرش مي كنند.

تا اينجا تلاش كرديم هزينه هاي اصلي و رايج زندگي در قبرس را بررسي كنيم كه البته در تمام موارد، توجه داشته باشيد كه قيمتها در قبرس شمالي اندكي پايين تر از قبرس اروپايي مي باشد.

حال ببينيم زندگي در قبرس، چه مزايا و امكاناتي در اختيار ما مي گذارد.

مزاياي زندگي در قبرس

قبرس طبق آمار هاي معتبر، يكي از امن ترين كشورهاي جهان از جهت ميزان جرم و جتايت است. و با نرخ حدود سه و نيم درصد بيكاري، يكي از كمترين آمار هاي بيكاري بين كشورهاي اروپايي را در اختيار دارد. از جهت سرانه درآمد ، يكي از بهترين هاست. اقتصاد اين كشور كم جمعيت، بيش از هر چيزي بر پايه گردشگري است.با توجه به اين شرايط ايده آل اوليه، حال چند مورد مشخص تر از مزاياي زندگي در قبرس را با هم بررسي مي كنيم.

اقامت در كشوري اروپايي

بي ترديد، يكي از اصلي ترين عوامل موثر بر تصميم اقامت در قبرس، اخذ اقامت در كشوري اروپايي است كه تحت برخي شرايط  مانند خريد ملك بالاتر از ۳۰۰هزار يورو و يا ازدواج با فردي كه تبعه قبرس باشد، به دست مي آيد. اين امكان با اقامت در قبرس اروپايي ميسر خواهد شد.

سلامت و بهداشت در قبرس

بهره مندي از بيمه اي بسيار خوب براي پوشش كليه هزينه هاي درماني به جز دارو .

غذا و مواد خوراكي در قبرس

 رژيم غذايي بسيار متنوع  كه شما را از جهت دسترسي به هيچ گونه مواد غذايي در مضيقه نخواهد گذاشت. همچنين  اين كشور با رويكرد ارگانيك و سلامت محور، مواد اوليه سالم و طبيعي را به وفور به شما عرضه مي كند. آب آشاميدني تيز در اين كشور از كيفيت بالايي برخوردار است. و آب لوله كشي شهري در منازل، قابل شرب است.

تحصيل در قبرس

دسترسي به دانشگاه هاي خوب و معتبر با هزينه اي بسيار پايين تر از كشورهاي اروپايي.  و داشتن مدارسي با استاندارد هاي بالاي آموزشي در دو نوع دولتي و خصوصي_بين المللي.

طبيعت و آب و هوا و مكانهاي ديدني

دسترسي به آب و هواي معتدل و طبيعتي ناب و زيبا و مكان هاي ديدني بسيار و تفريحات متنوع و پر شمار.  آب و هواي اين كشور، جزو هواهاي پاك و مناسب تنفس ارزيابي شده و از جهت مكان هاي ديدني نيز، ديگر لازم به يادآوري نيست كه اين كشور، يكي از مقاصد پر طرفدار گردشگري مردم دنيا است.

كسب و كار و اشتغال در قبرس

همان گونه كه گفته شد، نرخ بيكاري در اين كشور بسيار پايين است وبعد از اخذ اجازه كسب و كار، زمينه هاي شغلي گسترده اي پيش روي شما خواهد بود كه برخي از آنها به اين شرح است:

مشاغل مالي و بانكي در قبرس

در اين كشور بانكها رونق و امنيت و كيفيت خوبي در ارائه خدمات دارند. كه به سبستم بانك مركزي اين كشور متصل بوده و با برنامه اي دقيق مانع بروز بحرانهاي مالي مرتبط مي گردند. همچنين با بانكهاي معتبر جهاني نيز متصل مي باشند.

مشاغل گردشگري در قبرس

ناگفته پيداست كه در كشوري گردشگر پذير مانند قبرس، شغلهاس مرتبط با گردشگري از رونق خوبي برخوردار هستند.

ساخت و ساز در قبرس

ايراني ها احتمالا به اين زمينه كاري، علاقه زيادي نشان مي دهند. و حق هم دارند. چرا كه رونق اين بخش در قبرس به حدي است كه حتي كشور ثروتمندي مانند قطر را ترغيب به سرمايه گذاري هنگفت در اين زمينه نموده است.

دامداري و كشاورزي در قبرس

در اين بخش نيز، با توجه به آب و هواي مناسب و طبيعت خوب، دولت از فعالان اين زمينه ، حمايت هاي خوبي به عمل مي آورد.

تجارت در قبرس

قبرس با داشتن تبادلات گمركي و رونق رفت و آمد كالا در بنادر خود، براي كارهاي تجاري و بازرگاني نيز، رمينه مساعد و پر رونقي دارد.

ساير مشاغل در قبرس

در زمينه هاي حسابداري، حقوق، هنر و تبليغات و ....نيز، اشتغال در اين كشور بيش از ساير شغلها كه در اين ليست نبودند، مي تواند با موفقيت همراه شود.

خريد در قبرس

در زمينه خريد مايحتاج عمومي يا خريد بعنوان يك تفريح نيز، بايد دانست كه طبق قوانين قبرس، ۱۷ درصد ماليات بر ارزش افزوده از كليه خدمات و كالا ها دريافت مي شود كه در مقايسه با ساير كشورهاي اروپايي، بسيار كمتر و در نتيجه خريد در اين كشور، با قيمتهايي مناسب تر از ساير كشورهاي اروپايي ، در پاساژ ها و مراكز خريد مدرن و متنوع، تجربه اي لذت بخش خواهد بود.

نكته ديگري نيز لازم است در پايان اين بخش ، ذكر شود كه تمام مطالب اين بخش، بيشتر در مورد قبرس اروپايي صادق بوده و امكانات و رونق  در برخي از موارد گفته شده در بخش قبرس شمالي، تا حد قابل توجهي كمتر از قبرس اروپايي است.

اكنون براي انديشيدن به اين سوال وقت مناسبي است كه " زندگي

در قبرس، آري يا نه!"

ما را در گوگل پلاس دنبال كنيد

ما را در فيس بوك دنبال كنيد

تلفن تماس:09148690981

منبع: زندگي در قبرس

آدرس وب سايت:www.cyprusfreestudy.com

نويسنده:سميه حسيني

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.